iBeacon Nieuws

SAIL Amsterdam was dit jaar een schouwspel waarbij iBeacons op grote schaal zijn ingezet. 2,3 miljoen bezoekers werden op uiteenlopende manieren geïnformeerd over op dat moment, op die plaats, relevante zaken met behulp van iBeacon touchpoints en de SAIL app. Het SAAS platform van inBeacon verwerkte in vijf dagen maar liefst 8,6 miljoen interacties. De resultaten hiervan zijn samengevat in bijgevoegde infographic.

Apps en Bluetooth Low Energy

De SAIL 2015 app is geïnstalleerd op meer dan 68.000 smartphones, waarvan 71% iOS apparaten. Op gemiddeld 47% van de telefoons stond Bluetooth aan, waarbij het opvallend is dat op Android dit slechts in 27% het geval was. Het gebruik van Bluetooth is essentieel voor de interactie met iBeacons.

Beweging en retentie van bezoekers

Het dekkende iBeacon netwerk maakte het mogelijk om bezoekersstromen te meten. Hiermee is onder andere duidelijk geworden dat een relatief klein percentage bezoekers vanaf de Veemkade naar de de Kop van Java Eiland is gelopen.

SAIL 2015 was voor veel bezoekers een dagtrip, maar meer dan 30% heeft SAIL meerdere dagen bezocht. 48% van de toeschouwers van de SAIL-in parade is later nog een keer terug gekomen.

Relevantie van notificaties en de impact van geluid

Uiteindelijk zijn er meer dan 71.000 proximity notificaties verstuurd. Van deze notificaties was 73% informatief en 27% betrof een promotionele boodschap. De informatieve boodschappen over schepen en het event waren voor de bezoekers duidelijk meer relevant. Deze zijn gemiddeld 25% geopend, terwijl dit voor de meer promotionele boodschappen in 13% het geval was.

Bijzonder was de impact van het signaal van een notificatie op het openen van een bericht. In sommige gevallen is de voor SAIL kenmerkende scheepsmisthoorn gebruikt als notificatie geluid in plaats van het standaard geluid van de smartphone. Uit A/B testen bleek dat het bericht met scheepshoorn 27% vaker is geopend.

Gebruik van meerdere iBeacon netwerken

In de afgelopen maanden zijn er steeds meer beacon netwerken uitgerold. Tijdens SAIL 2015 is onder meer gebruik gemaakt van de beacon netwerken van Sowifi, Exterion Media en de Amsterdam Beacon Mile. Hiernaast is een netwerk aangelegd op de Kop van Java Eiland en zijn een 10 tall-ships voorzien van long-range beacons.

De speciaal ontwikkelde long-range beacons met een bereik van meer dan 300 meter maakte het mogelijk om de 400.000 toeschouwers bij de SAIL-in Parade langs het Noordzeekanaal informatie te sturen over het schip dat op dat moment voorbij voer. Het was een wereldprimeur om long-range iBeacons op deze manier in te zetten.

De kracht van iBeacons

Het gebruik van iBeacon tijdens SAIL is door bezoekers als zeer prettig ervaren. Van belang was dat op de touchpoints het juiste bericht op exact het juiste moment werd verzonden en dat er is gewaakt voor overmatig gebruik. Het inBeacon platform voorzag hierin door met vernuftige algoritmes te bepalen of het bericht relevant was voor de bezoeker.

De SAIL app is ontwikkeld door het Nederlandse Xeed. Zij hebben voor SAIL de inBeacon SDK en toolkit naadloos geïntegreerd in de SAIL iOS en Android app. Hierbij is nauw samengewerkt met o.a. de SAIL organisatie, hoofdsponsor Staatsloterij en partner City of Sails.
SAIL-2015-infographic-inBeacon

Download de infographic als PDF

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: