iBeacon Nieuws

Kan Samsung het verschil maken met eigen proximity standaard?

placeedge-samsung-headerRecentelijk heeft Samsung ‘Proximity’ aangekondigd, onderdeel ‘mobiel marketing platform’ Placedge en veel wegheeft van iBeacon qua werking en functionaliteiten. Samsung Proximity werkt in de basis ook met bluetooth en push berichten. Maar wat er zijn een aantal belangrijke verschillen die Samsung Proximity uniek maken ten opzichte van iBeacon. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Samsung ecosysteem voor location based services

placeedge-logoHet belangrijkste verschil tussen iBeacon en Samsung Proximity is dat alleen Samsung telefoons met Android er gebruik van kunnen maken terwijl iBeacon een standaard is waar zowel iOS en Android telefoons van verschillende merken gebruik kunnen maken van de technologie.

Voor integratie gebruikt Samsung dan ook een eigen software development kit met de naam Placeedge SDK waar developers gebruik van moeten maken voor integratie. Apps en beacons dienen geregistreerd te zijn via de Placeedge Server via de Placeedge Console of Placeedge Server API waarna gebruik kan worden gemaakt van Proximity.

placeedge-infograph-samsung-beacon

Proximity berichten via Samsung app

Een belangrijk voordeel van Samsung Proximity is dat een eigen app niet noodzakelijk is om proximity berichten te versturen aan de gebruiker terwijl dit bij iOS en Android wel het geval is. Uiteraard kunnen berichten wel verzonden worden via een eigen app, maar wanneer deze app (nog) niet geïnstalleerd is op de Samsung telefoon dan kan het bericht verzonden worden via de standaard Samsung Proximity Service app.

Daarmee heeft Samsung een interessante troef in handen. Met name bedrijven die momenteel nog geen app hebben kunnen direct gebruik maken en context aware berichten sturen wanneer bijvoorbeeld een klant binnenloopt met een Samsung telefoon.

Samsung Proximity console

Een andere manier waarop Samsung het gebruik van Proximity wil vergemakkelijken is het Samsung Proximity console. Hierin kunnen bedrijven zelf campagnes aanmaken en beheren die gebruikt worden door Samsung Proximity. Het console is via een web interface en app beschikbaar.

BLE signaal ontvangen en zenden

De laatste maar niet onbelangrijke toevoeging van Samsung Proximity is dat het de smartphones in staat stelt niet alleen Bluetooth Low Energy signalen te ontvangen maar ook uit te zenden. Dat laatste is standaard in Android niet mogelijk maar in iOS wel.

Deze functionaliteit stelt smartphones instaat om elkaar te kunnen zien en de afstand tot elkaar te bepalen. Ontwikkelaars kunnen dit gebruiken om in apps te bouwen. Voorbeelden van apps die hier gebruik van maken zijn de Sock-it app, Zombeacon en Loopd.

Samsung Proximity Beacons

Ondanks dat Samsung gebruik maakt van de Bluetooth Low Energy standaard is niet iedere beacon is direct klaar om gebruik te maken van de Samsung Proximity standaard. Momenteel zijn er vier beacons die met deze nieuwe standaard uitzenden: Radius Networks, Roximity, Swirl en GigaLane. De eerste twee hebben beacons die direct beschikbaar zijn. Swirl is meer een advertentieplatform wat ook gebruik maakt van beacons en Gigalane is een Koreaanse componenten leverancier die niet direct aan eindgebruikers levert.

Patenten oorlog deel 2?

De vraag is hoe sterk Samsung heeft gekeken naar de iBeacon standaard bij de ontwikkeling van Samsung Proximity. iBeacon is een open standaard maar Apple heeft hier wel een aantal zaken van vastliggen in patenten. Het is dus niet ondenkbaar dat de Apple en Samsung elkaar hier weer over voor de rechter zullen dagen.

Is Samsung Proximity een goed alternatief?

36% van de smartphones in Nederland is momenteel een Samsung telefoon. Daarmee hebben ze na Apple (45%) en tweede grootste marktaandeel in Nederland (bron: Adformatie). Een groot gedeelte van deze smartphone gebruikers zijn daarmee ook direct benaderbaar met Samsung Proximity voor retailers en marketeers.

Dat voordeel heeft ook een groot nadeel; gaat de Samsung gebruiker dat wel als prettig ervaren? Het voordeel van iBeacon is juist dat de consument moet kiezen een app te installeren om proximity berichten toe te staan. Bij Samsung is van die opt-in geen sprake en is het direct mogelijk waardoor het nogal opdringerig over kan komen. Het gevaar is dat gebruikers hiertegen in opstand komen.

Samsung heeft met de diepe integratie in de Samsung telefoons een belangrijke troef in handen die voor ontwikkelaars interessant is. Ik vraag me wel af of een eigen ecosysteem de manier is om een nog opkomende proximity marketing markt te stimuleren. Persoonlijk had ik het slimmer gevonden als Samsung een diepere integratie van de open iBeacon standaard op haar toestellen had toegelaten. Dat maakt het eenvoudiger voor app ontwikkelaars en overzichtelijker voor de eindgebruiker.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: