iBeacon Nieuws

KLM start met navigatie op Schiphol met beacons

klm-ibeacon-navigatie-schiphol
Deze week start KLM met een iBeacon dienst om passagiers op Amsterdam Airport Schiphol een navigatieservice service te bieden bij het overstappen op een andere vlucht. Passagiers krijgen na aankomst op hun smartphone een plattegrond van de luchthaven met daarop de route en de benodigde looptijd naar de volgende gate te zien. KLM volgt hiermee luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet, Virgin Atlantic en Japan Airlines die al eerder deze zomer pilots met iBeacons starten. KLM is de eerste luchtvaartmaatschappij die indoor navigatie gaat bieden, eerder kondigde San Francisco International Airport aan indoor navigatie op de luchthaven aan te bieden voor blinden en slechtzienden.

iBeacons wijzen KLM passagiers de weg

Deze zomer installeerde KLM de beacons op de verschillende pieren, de lounges en de centrale ruimtes in het vertrekgedeelte van Amsterdam Airport Schiphol. KLM heeft de beacon technologie de afgelopen maanden uitvoerig getest met klanten.

Passagiers die de KLM smartphone app hebben, ontvangen na het aanzetten van Bluetooth en het verbinden met internet zodra zij een beacon passeren een notificatie waarin gevraagd wordt of ze hulp kunnen gebruiken bij het vinden van hun volgende gate. Behalve de route wordt ook duidelijk aangegeven wat de verwachte looptijd is zodat de passagier daar rekening mee kan houden. De indoor navigatieservice werkt ook als de passagier vanaf een andere verdieping op Schiphol vertrekt. De route en looptijd worden elke keer dat de passagier een beacon passeert bijgewerkt.

Overstappen wordt als moeilijk ervaren

Martijn van der Zee, Senior Vice President E-Commerce bij Air France KLM geef aan dat ze een uitdaging van passagiers gaan oplossen:

Uit feedback van onze klanten op bijvoorbeeld social media weten we dat passagiers, zelfs ervaren reizigers, zich vaak zorgen maken over het overstappen op een andere vlucht. 67% van de passagiers maakt een overstap op Amsterdam Airport Schiphol. Met deze service streeft KLM er naar haar klanten een betere reiservaring te geven.

Android voorop, iOS gebruikers nog even de weg kwijt

Slecht nieuws voor iOS gebruikers die altijd de weg kwijt zijn op Schiphol: de service is per direct beschikbaar voor Android smartphones en zal zo snel mogelijk beschikbaar zijn voor iOS. Amsterdam Airport Schiphol biedt sinds kort gratis internet aan.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: