iBeacon Nieuws

Emerce heeft bij E-commerce Live!, Digital Marketing Live! en Mobile Convention Amsterdam het gebruik van iBeacons geïntroduceerd om de bezoekers beter met elkaar te laten netwerken en meer betrokkenheid te creëren.

Door gebruik van het inBeacon platform had de organisatie de beschikking over een live dashboard, konden bezoekers zien welke personen er in de network area aanwezig waren en werden bezoekers op de hoogte gehouden van de meest actuele informatie.

Relevante proximity berichten

Tijdens de 3 dagen zijn 19 iBeacons geplaatst in de Beurs of Berlage die communiceerden met de Emerce Events app. Bezoekers die de app hadden geïnstalleerd ontvingen op verschillende manieren gedurende de dag relevante berichten.

Bezoekers ontvingen ’s ochtends bij het binnenkomst bijvoorbeeld eenmalig het programma inclusief de eventuele laatste wijzigingen voor die dag en op specifieke momenten van de dag werd de bezoeker om een opinie gevraagd.

In totaal zijn er 2.542 proximity berichten verstuurd waarbij in 24% van de berichten actie is ondernomen door de ontvanger.

974 uur netwerken met iBeacons

Uniek was de live networking area in de grote zaal. Bezoekers kregen daar bij binnenkomst een bericht op de smartphone met de vraag om zich te registeren. Daarna werd hun naam en bedrijfsnaam getoond op een infoscherm iedere keer dat ze in de buurt waren. Zo konden bezoekers elkaar veel effectiever vinden en waardevolle connecties maken.

In veel applicaties beperken iBeacon interacties zich tot acties op de smartphone. Met de infoschermen toonde inBeacon dat ook de omgeving relevanter kan worden gemaakt met behulp van iBeacons. De opzet bleek succesvol. De geregistreerde bezoekers spendeerden totaal 974 uur in de networking area in de loop van de drie evenementen.

Enthousiasme van bezoekers

Liane Vroom, Event Manager van Emerce is te spreken over het gebruik:

We kregen vooral veel enthousiaste reacties van bezoekers die positief verrast waren dat ze hun eigen naam bij binnenkomst in de networking area direct op het infoscherm zagen verschijnen.

Offline cookies

Remco Bron, co-founder van inBeacon, wist bezoekers bij het kijkje in de keuken positief te verrassen:

iBeacon werkt als een ‘offline cookie’ en geeft direct inzichten die we kunnen omzetten naar een persoonlijke ervaring. Online kennen we dit al langer maar in een offline wereld is dit nieuw. Met behulp van live analytics en het inzichtelijk maken van de triggers en acties konden bezoekers direct de uitgebreide mogelijkheden van het inBeacon platform beleven. Veel bezoekers wisten vrij snel een vertaling naar eigen business cases te maken.

Integratie in bestaande app

Voor de iBeacon interacties is de bestaande Emerce Event app gebruikt die ontwikkeld is door mediaBunker. Door gebruik te maken van de SDK van inBeacon kon eenvoudig iBeacon functionaliteit worden toegevoegd aan de bestaande iOS en Android app.

De bezoekers bij de betreffende events bleken een duidelijke voorkeur voor het iOS platform te hebben. 88% van de bezoekers gebruikte iOS voor de iBeacon interacties waarvan de iPhone 6 met 51.5% het meest populaire toestel was.

Ook bij volgende Emerce events

Emerce zal het inBeacon platform ook benutten bij toekomstige evenementen. Daarbij zal het verstrekken van relevante informatie, het faciliteren van het netwerken en het inzichtelijk maken van analytics zeker een rol spelen, maar zullen ook andere nieuwe innovatieve toepassingen van iBeacons worden uitgeprobeerd. Hierbij is het uitgangspunt dat dit wel relevante meerwaarde voor de bezoeker moet leveren.

infographic-emerce-events-2015

Download infographic als PDF

foto: Emerce

 

Over de auteur Bekijk alle berichten

Redactie

1 ReactieReageer

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: