iBeacon Nieuws

Regent Street zet in op iBeacon technologie

Eén van de beroemdste winkelstraten in de wereld gaat een grote uitrol doen van iBeacon technologie. De honderdtal winkels in de Londense winkelstraat Regent Street waaronder retailers als Hugo Boss, Burberry en Apple zijn krijgen daarmee de beschikking over een dekkend iBeacon netwerk waarvan gebruik gemaakt kan worden via een Regent Street app.

Proximity Marketing

Het winkelend publiek krijgt de beschikking over een app waarmee in een korte enquete aangegeven kan worden bij welke merken en retailers zij het liefst winkelen. Op basis van 40 vragen wordt een profiel samengesteld waardoor klanten persoonlijke aanbiedingen krijgen via de app.

De aanbiedingen krijgen proximity marketing triggers waardoor informatie wordt gestuurd de klant langs een winkel loopt. Dit kan bestaan uit informatie, kortingen of exclusieve aanbiedingen.

David Shaw, directeur van The Crown Estate’s Regent Street portfolio laat weten:

We want Regent Street to continue to evolve as the world’s most successful shopping destination, which means bringing together online, physical and mobile retailing and using the latest technology to create an experience which delivers across all of the platforms that appeal to 21st century shoppers.

De uitrol van iBeacons is onderdeel van een 1 miljard kostend project waarmee Regent Street weer tot de top van wereldwijde retail moet gaan behoren.

Europese winkelcentra adopteren iBeacon

Europa lijkt de trend te zetten met de uitrol van iBeacons in winkelcentra. Zien we in Amerika vooral iBeacons geplaatst worden door retailers als American Eagle en Walgreens, in Europa zijn het partijen als Hammerson, Klépierre, Swan Centre en Ankamall die beacons plaatsen in winkelcentra.

Beheerders van dergelijk winkelcentra willen hiermee toegevoegde waarde leveren voor de hurende retailers. Bovendien is het interessante informatie om een klant van winkel tot winkel te kunnen volgen.

Regents Street breekt wel met een eerder ingezette trend; bij vrijwel alle andere winkelcentra wordt ingezet op customer loyalty systemen, terwijl in Regent Street voornamelijk proximity marketing gebruikt gaat worden.

Mijn mening: Vraagtekens bij aanpak

Persoonlijk vraag ik me af of met de Regent Street app een denkfout wordt gemaakt. Klanten dienen vooraf een 40 vragen lange enquete in te vullen over welke retailers en merken ze prefereren. Dit terwijl juist met een dergelijke iBeacon implementatie deze voorkeuren uitstekend in kaart gebracht kunnen worden zonder dat de klant ‘vermoeid’ wordt met een 40-tal vragen wat juist weer een drempel opwerpt.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met beperkingen van de autograph standaard app die gebruikt wordt in Regent Street. Het lijkt er daarom op dat Regent Street alleen inzet op proximity marketing en daarbij belangrijke functies zoals customer loyalty en customer intelligence links laat liggen. Als dit echt zo is vind ik dat ze de plank volkomen misslaan met de inzet van iBeacon.

 

photo credit: Today is a good day via photopin cc

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Remco Bron

Remco Bron

Remco Bron is naast founder van iBeacon-retail.nl tevens co-founder en CCO van inBeacon, een enterprise platform dat de link legt tussen de online en offline belevingswereld. Hij heeft een brede achtergrond in technologie en retail en bezit een diepgaande kennis over de mogelijkheden van iBeacon. In de afgelopen decennia is hij als manager, ondernemer en founder gepokt en gemazeld bij het in de markt zetten van meerdere software en internet companies en projecten. Hij is tevens gastdocent bij o.a. Nyenrode, Hogeschool Arnhem Nijmegen en Hogeschool Rotterdam.

Laat een reactie achter

Het e-mail adres wordt niet getoond

%d bloggers op de volgende wijze: